ПОСЛАНИЕ ВАСИЛИЮ III.
ФИЛОФЕЙ.
Иже от
вышнея и от всемощная, вся содръжащия десница божия, имъ же царие царствуют, и
имъ же велицыи величаются и силнии пишут правду, - тебе пресветлейшему и
высокостолнейшему государю великому князю, православному христианскому царю и
всех владыце,броздодержателю святых божиих престол святыа и вселенскыя соборныя
апостольския церкви пресвятыя богородицы, честнаго и славного еа успения, иже
вместо римския и констянтинопольския просиявшу. Старого убо Рима церкви падеся
неверием аполинаривы ереси ; втораго Рима Константинова града церкви агаряне
внуци секирами и оскордъми разсекоша двери. Сия же ныне третиаго новаго Рима,
деръжавнаго твоего царствия святая соборная апостольскаа церкви, иже в концых
вселенныа в православной хрестианьстей вере во всеи поднебеснеи паче солнце
светится. И да весть твоа держава, благочестивый царю, яко вся царства
православныя хрестианьския веры снидошася в твое едино царство; един ты во всей
поднебесной хрестианом царь. Подобает тебе, царю, сие держати со страхом
божиим, убойся бога, давшего ти сия; не уповай на злато и богатсво и славу: вся
бо сиа зде собрана и на земли зде остают. […] Вся убо твоя к богу чистая вера и
любовь ко святым божиим церквам, но и еще, царю, исправи две заповеди. Ежи во
твоем царствии не пологают человецы на себе право знамения честного креста, о
них же издалеча проведыи апостол Павел глаголаше : прежде писах вам, ныне же,
плаче, глаголю о вразех креста Христова, им же конец - пагуба. Второе: да
исполниши святыя собраныя церкви епископы, да не вдовьствует святая божия
церкви при твоем царствии. Не приступай, царю, заповеди, еже положиша твои
прадеды, великий Костянтин и блаженный святый Владимир и великий богоизбранный
Ярослав и причии блаженнии святии, их же корень и до тебе. Не обиди, царю,
святых божиих церквей и честных монастырей, еже данное богови в наследие вечных
благ, на память последнему роду. О сем убо святый великий пятый собор страшное
запрещение положи.[…] И ныне молю тя и паки премолю, еже выше писах : внимай,
господа ради, яко вся христианскаа царство снидошася в твое царство, по сем
чаем царь царство, ему несть конца. Сия же писах ти, любя и взывая и моля
щедротами божиими, яко да преминиши скупость на щедроты и немилосердие на
милость: утеши плачущых и вопиющых день и нощъ избави обидимых из руки
обидящых. Не обидите, рече господь, сих менших, верующих в мя, ибо аггели их
видят всегда лице отца моего, же есть на небесах. Блажен, рече, разумеваяи на
нища и убога, в день лют избавить его господь; господь сохранит его, и живит,
ублажит его на земли, и не предаст его в руки врагом; господь помощь ти. Да аще
дбро устроиши свое царство, будеши сын света и гражданин вышнего Иерусалима,
якоже выше писах ти. И ныне глаголю: блюди и внемли, благочестивый царю, яко
вся хрестинская царьства снедошася в твое едино, яко два Рима падоша, а третей
стоит, а четвертому не быти: уже твое хрестианьское царсво инем не останется,
по великому Богослову, а христианской церкви исполнися блаженнго Давида глагол:
Се покой мой в век века, зде вселюся, яко изволих его. […] Бог же мира, и
любви, и долголетства, и здравия молитвами пречистыя богоматере и святых
чюдотворьцев и всех святых да исполнит твое державно царство.
|